Opruimen, waar te beginnen: De woonkamer
De woonkamer is een van de belangrijkste ruimtes van je huis. Het is niet alleen de meest gebruikte ruimte van je huis, maar ook de ruimte waar je je gasten ontvangt, waar je kinderen spelen en waar je ’s avonds op de bank neerploft om tv te kijken. Door de vele activiteiten in je woonkamer kan het al snel rommelig worden. En dat is wat je natuurlijk niet wilt.
Verdeel je woonkamer in zones
Verdeel je woonkamer in verschillende zones, zoals de speelhoek, TV hoek, boekenkasten, dressoir etc. Pak het opruimen per zone aan. Zo hou je overzicht en ben je niet overal tegelijk bezig. Heb je de zone opgeruimd, dan begin je weer aan een nieuwe zone.
Cluster spullen
Zorg dat dezelfde soort spullen bij elkaar komen te liggen, of spullen die elkaar verrijken dicht bij elkaar liggen. Zet bijvoorbeeld naast je bank een mand waar sierkussens en dekens inpassen, zodat ze opgeborgen zijn maar ook bij de hand liggen mocht je ze nodig hebben. Maar denk ook aan boeken en speelgoed van de kinderen, waar spelen ze het vaakst mee, en wat zou eventueel opgeborgen kunnen worden in hun eigen kamer of misschien zelfs op zolder opgeborgen kunnen worden. Het speelgoed wat wel in de woonkamer blijft staan kan opgeborgen worden in een speelgoedkist of kast. Je zou het zelfs nog een stapje verder brengen door de spullen te categoriseren in teken- en knutselspullen, poppen en accessoires, knuffels, klein speelgoed en groot speelgoed. Handig, zo weten de kinderen ook altijd waar ze iets kunnen vinden en waar ze het weer kunnen terugstoppen als ze er klaar mee zijn.
Tref voorbereidingen
Zorg dat je je goed voorbereid! Ga je bijvoorbeeld je ladekast opruimen zorg dan dat je bakjes/dividers hebt waar je losse spullen in kan stoppen, zodat ze georganiseerd in je lades liggen. Zorg dat je een sopje en genoeg vuilniszakken bij de hand hebt en zoek van te voren op wanneer de kringloop open is als je spullen wilt doneren of maak direct foto’s van de spullen om ze online te verkopen.
Neem je tijd
Opruimen is niet de meest favoriete bezigheid van de meeste mensen, maar je kan het wel leuker maken. Zorg dat je een dagdeel ingepland hebt voor het opruimen en niet de hele dag aan het opruimen bent. Zet je favoriete muziek op en voorkom afleiding van bijvoorbeeld je telefoon. Zo heb je snel opgeruimd en kan je ook nog wat leuks doen.
Niet uit het zicht leggen, maar opruimen
Het is heel makkelijk om je spullen weg te stoppen in een laatje of een kastje. En elke keer als je dat kastje weer opendoet kan je nog steeds niks vinden. Opruimen heeft wat doorzettingsvermogen nodig, zorg dat je dus niks weg stopt, maar alles goed doorloopt en weggooit of opbergt op het juiste plekje.
Minimaliseer
Wat heb je echt nodig, en wat bewaar je? We raken gewend om steeds meer spullen te hebben, maar eigenlijk hebben we het niet nodig. En meer spullen geven meer rommel. Bedenk wat je echt nodig hebt en wat eventueel gedoneerd, verkocht of weggegooid kan worden. Soms heb je spullen die je in de winter wel wilt gebruiken, zoals dekentjes, extra kussens en dergelijk of spullen die je wilt bewaren, omdat je nog wel eens van interieur wilt wisselen, zoals schilderijen, stoelen en kleine meubels. Deze kan je makkelijk laten opslaan of op zolder zetten en zodra je ze weer nodig hebt kan je ze wisselen met je huidige interieur.
Doe het direct
We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, maar doe het direct. Daarom is een goede voorbereiding ook ze belangrijk. Als je je niet goed heb voorbereid blijven sommige spullen liggen en die spullen eindigen vaak gewoon weer in het rommellaatje. Doe het dus direct, dan is het ook uit de weg. Een beetje doorzetten geeft straks rust in je hoofd en een opgeruimd huis!
Blijf bijhouden
Dat is het lastigste, maar het blijven bijhouden zorgt ervoor dat het niet ophoopt. Zo gaat de volgende grote schoonmaak een stuk sneller.
De voordelen van MOBOX
[icon name=”check” class=”” unprefixed_class=””] Inclusief: 10 verhuisdekens, 3 vastzetbanden en 1 slot met sleutel
[icon name=”check” class=”” unprefixed_class=””] Extra handig meegeleverd: 1 steekwagen en 2 meubelhondjes
[icon name=”check” class=”” unprefixed_class=””] De opslagbox wordt verwarmd en beveiligd opgeslagen
[icon name=”check” class=”” unprefixed_class=””] Na de eerste maand huur, per week opzegbaar
[icon name=”check” class=”” unprefixed_class=””] Gratis tussentijdse toegang, de koffie staat klaar
[icon name=”check” class=”” unprefixed_class=””] Vervoerskosten bij 3 maanden huur gratis